måndag 12 mars 2012

Lördagens skattjakt

Varje lördag jobbar jag ju extra på Kolonn. Jag skulle ju naturligtvis påstå att det är Stockholms bästa auktionshus. Inte för att jag har något emot de övriga husen och verken, men för min del är det ju här jag trivs.


Sist jag jobbade passade jag på att smyga omkring bakom kulisserna och fota sådant som ännu inte kommit ut till försäljning;

Musketörer i brons
 Nejdå, jag har inte alls arrangerat bilden ...!

Hattar

Hattar som jag själv vill ha ... Mer än gärna, skulle jag vilja påstå. Just nu vet jag inte riktigt hur många hattar jag äger, men det är tillräckligt många för att kalla det för en samling.


Och här står jag med 10 000kr på handleden. Ett armband som uppskattas att troligen vara Christian Hammer.1864 blev Hammer utnämnd till hovjuvelare, men Christian Hammer (1818-1905) var inte bara juvelare utan även en galen samlare. När Hammer fyllde 50 år gav han sig på att försöka avyttra sina samlingar. Eller större delen av dem iallafall. Hans tanke var att staten skulle gå in och köpa upp samlingen, då den ökat oerhört i värde. Nåväl, dessa mellanhavanden pågick långt efter hans död och innan köpesumman blev känd så tyckte ju folk att detta var en strålande idé. Köpesumman då? Ptja, i ett brev från Gunnar Wennerberg kan vi läsa att Hammer begärde 2 miljoner kronor. Men då kan ju tilläggas att det var över 100 000 ting.
      Lite av det som fanns i samlingen var bland annat Mozarts autograf, Rubens Herodes Gästabud och han sägs ha ägt Bellmans luta.

Vad det gäller just det här är armbandet, som jag inte ens vet om jag har åt rätt håll, så är det väl enligt mig, kanske asken som är intressantast.










 











Men om du vill vara med och bjuda på detta armband, så finns det här.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar