måndag 23 april 2012

I samlandets värld

Ibland är det så otroligt spännande och intressant att få prata med samlare. Särskilt när det rör sig om samlarområden man själv inte så där ofta stöter på.

skärmdump från http://www.kolonn.se/

I lördags fick jag lära mig att detta egentligen är en Aikuchi, men det var inte så noga. Aikuchi, som är ett sätt att montera de japanska dolkarna på. De saknar parerplåt, vilket gör att handtag och skida sluts samman helt perfekt. En föregångare till Wakizashin, som blev populär hos överklassen under Kamakuraperioden.
     Efter att ha sett handtaget skiljas från dolken med hjälp av lite specialverktyg fick jag se att det är under handtaget som inskriptionerna sitter och jag fick veta att denna samlare uppskattade denna tantō (dolk) till att vara från 15-1600-talet. Dock var inte detta alltid bra, då de massproducerades den perioden. Själv var jag mer imponerad över att något så gammalt finns kvar.
      - den kom med ätpinnar, som ibland inte alls var ätpinnar utan bara endast en pinne - denna användes då för att klia sig i örat eller skalpen med. Fascinerande hur ett vapen ska tillgodose alla behov. Välplanerat och organiserat.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar