måndag 11 januari 2016

Limited Edition

Snart är det ju dags Formexmässan igen och sist jag var där så passade jag på att besöka Le Creusets monter. Och ja, jag fascineras ju lite av när ting får en lite speciell air kring sig. Ett sådant ting är La Coquelle - ett bruksföremål, en gjutjärnsgryta, ett helt vanligt vem-som-helst-föremål som strösslats just med denna air av att vara unik;


Den designades 1958 av Raymond Loewy (1893-1986), men det är långt ifrån allt som Loewy har designat. Bland annat ligger han bakom designen av Lucky Strike-paketen, en tillslimmad version av Coca-Colaflaskan och Shell-loggan så som den ser ut idag.
          Det som är lite roligt med denna gryta är att Le Creuset har låtit nytillverka denna variant i Skandinavien igen. Och för att fira att den första emaljerade gjutjärnsgrytan föddes 1925 så har de valt att att sälja den i en begränsad och numrerad upplaga om just 1925 stycken.

Men nu är det ju inte bara design jag är intresserad av. Jag samlar ju även på filmstjärnor;


Och främst har jag samlat på Marilyn Monroe, så det är klart att jag snappade upp att Marilyn Monroe ägt ett set av Le Creuset-grytor - dock inte inte i orange, som kanske är dagens signaturfärg, nej, Marilyns grytor var Elysees Yellow och 1999 såldes de på Christie's för 25 300 dollar.



Och vill ni se lite hur det såg ut under den auktionen så kan ni kika här;




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar