fredag 17 november 2017

fem fåtöljer är fler än fyra stolar


Det var ett tag sedan sist. En av anledningarna är att jag funderar på att byta namn på bloggen och fastnade i någon form av beslutsångest. Men så satt jag och surfade runt i jakten på att finna lite bilder på en specifik stol och ja, så där som det nästan alltid är så klickar en sig vidare - allt längre bort från originalsökningen på grund av att en snubblar över så mycket fin och rolig design.
    Så jag tänkte att jag delar med mig lite.


Det här, ovan, är designad av Joscha Brose och Jörg Höltje, Studio Hausen.


Jag kliver vidare till Danmark och Hans Olsen


Och hans Fried egg-stol från mittet av 50-talet, för det är ju inte alltid gult är fult. Vid en auktion hos Christie's, klubbades den för kring 2150 dollar. 

Och ja danskarna de kan det där, kolla bara detaljerna på denna


Det är Johannes Andersen:


Smäckert och vackert, men så vidare till 1800-talet


Detta är Heywood Brothers & Company, från slutet på 1800-talet. Lite som konst.

I Mexico finns Pedro Friedeberg,


Jag såg att hans Hand Chair hade klubbats för kring 12500 dollar, vid en auktion. Den är ju bara för mycket, men japp, lite av en ikon. Men om du tycker att det här är för mycket....


Så, jodå, han har även gjort en hand- och fotfåtölj.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar